JOGA HORMONALNA

 JOGA I JOGA HORMONALNA


Joga powstała kilka tysięcy lat temu i wraz ajurwedą i tantrą stanowią spójny system praktyk i procedur, których celem jest realizacja zasady:’ Zdrowie jest naturalnym stanem człowieka’ Joga jest najlepszą, dostępną technologia, która daje narzędzia usprawniające ciało


 i pracę wszystkich układów, szczególnie nerwowego; podnoszące samoświadomość i integrację praktykującego człowieka.


Praktyka jogi, niezależnie od nazwy opiera się na ośmiu zasadach-stopniach rozwoju .Podstawę praktyki fizycznej stanowią asany;pozycje ciała, w których uruchamiane są mechanizmy samoleczenia;pranajamy;czyli ćwiczenia oddechowe,yogoda,czyli trening relaksu, a także ćwiczenia energetyczne podnoszące wytrzymałość fizyczną i wydolność intelektualną.


Joga hormonalna to- praktyka wybranego, specyficznego zestawu najlepiej indywidualnie dobranych ćwiczeń, których celem jest przywrócenie zdrowia i dobrego samopoczucia po epizodzie chorobowym,wytrąceniu ze zwykłych kolein życiowych, czy zakłóceniach emocjonalnych.


Joga hormonalna, czy inaczej hormonalna terapia ruchowa skutecznie mierzy się i przynosi wspaniałe rezultaty w osiąganiu pożądanych efektów w zaburzeniach pracy tarczycy i przytarczyc,w schorzeniach jajników /np. policystyczne jajniki/,w zaburzeniach hormonalnych w okresie dojrzewania,menopauzy i andropauzy.


Szczególnie skuteczna okazała się praktyka jogi hormonalnej w budowaniu świadomie zrównoważonego nastroju, w przypadku depresji,choroby dwubiegunowej i chorobach autoimmunologicznych /RZS,Hashimoto,stany zapalne jelit i inne/


W naszym życiu czasem narasta napięcie, głównie w wyniku stresu. Stresem można,


 a nawet trzeba zarządzać. Niekontrolowany sytuuje się w różnych miejscach w ciele i powoduje skrócenie oddechu, zaburzenie rytmu serca,spadek odporności i sztywność mięśni. Pojawiają się bóle głowy i napięcie mięśni między innymi na skórze głowy. Pojawia się też uczucie lęku rozlanego;człowiek jeszcze nie wie, a już się boi, że coś mu się wydarzy. Pojawia się uczucie strachu, paniki, bardzo często pojawiają się zaburzenia snu. Wtedy warto przyjrzeć się własnemu organizmowi i pomyśleć czego potrzebuje moje ciało: czy odpoczynku, czy aktywnej regeneracji.


Joga hormonalna, to specyficzny zindywidualizowany zestaw asan dostępny nawet dla osób, które mają znaczną nadwagę, sporo ćwiczeń jest w parterze, na leżąco czy też na krześle. W taki sposób układa się działania ruchowe i oddechowe, żeby nie przeciążać żadnej partii.


Choroba to- drugi biegun zdrowia. Jest zaproszeniem do zmiany i informuje nas,że dotychczasowym postępowaniem oddalaliśmy się od naszego ideału zdrowia.


Zmiany muszą dotyczyć sposobu myślenia, nawyków i reakcji emocjonalnych, nie tylko zmiany diety i leków. Joga proponuje skorzystanie z mechanizmów samoleczenia, w które jest wyposażony nasz organizm. Jeżeli mam czyste intencje i pragnienie zachowania lub przywrócenia zdrowia, to pojawiają się możliwości, wiedza i dostępne środki medycyny akademickiej, medycyny komplementarnej i alternatywnej.Mam prawo skorzystać ze wszystkich możliwych środków, aby poczuć się dobrze. Mam naturalny system oczyszczania organizmu z toksyn poprzez wątrobę i nerki, ale także poprzez skórę. Skóra jest największym organem naszego ciała i bardzo wiele toksyn możemy usunąć poprzez pocenie się. Ono może być zainicjowane i wspomagane poprzez określone ćwiczenia oddechowe i energetyczne określane w systemie jogi jako pranajamy. Prana oznacza w sanskrycie energię życiową, która pobierana jest z powietrza i częściowo z pożywienia. Można też powiedzieć, że ta energia jest wokół nas. Światło słoneczne ma swoją energię i przywraca naturalną radość życia.


Wielu ludzi oddycha bardzo płytko. Powietrze dochodzi tylko do przestrzeni nieaktywnej, nie dociera do głębszych warstw płuc i wtedy ta osoba nawet nie korzysta z tlenu. Takie oddychanie przypomina ruch w pompce od roweru. Przepona jest mięśniem oddechowym, który działa jak tłok. Dzięki niemu następuje zassanie powietrza do niższych partii płuc. Równie ważne jest, aby pracowały inne mięśnie oddechowe – międzyżebrowe. Poprzez odpowiednie ćwiczenia, na każdym etapie swojego życia możemy wypracować mięśnie oddechowe.


– Bardzo ważny jest też dobry sen;głęboki regenerujący.


Nasze życie podlega pewnym cyklom i falom długookresowo, ale też każdej doby. I tak dzień jest czasem naszej aktywności, a noc czasem odpoczynku. Patrząc na ciało człowieka w systemie jogi mówimy, że jest to ciało energetyczne, że jest oddechowy kanał słoneczny Ha, pinkala i kanał księżycowy Tha, ida. Hatha joga to właśnie nazwa tego etapu jogi kiedy uruchamiasz przepływ energii w swoim ciele poprzez asany z zastosowaniem podstawowych pranajam. W nazewnictwie chińskim mówimy o jang i jin, czyli energii męskiej i żeńskiej.


Przysadka mózgowa, steruje naszym układem hormonalnym, i może wpłynąć na intensywniejsze wydzielanie pożądanego hormonu. Można upraszczając powiedzieć,


że przysadka mózgowa wpływa na naszą aktywność, koncentrację uwagi i jest naszym dniem.. Natomiast szyszynka, to jest nasza noc, to szansa na doskonałą regenerację, kiedy w fazie głębokiego snu, bez światła z zewnątrz zanurzamy się w nieświadomość i leczymy się z dolegliwości ciała i myśli uzbieranych w trakcie dnia. Ilustrują to powiedzenia ludowe; na przykład „sen to najlepsze lekarstwo”Żywy dowód na to, że w naturalnym myśleniu jest instynkt samozachowawczy i prozdrowotny.


Szyszynka może się włączyć tylko w warunkach pełnej ciemności i o to powinniśmy zadbać. Jeżeli nie mamy możliwości, aby szczelnie zasunąć rolety czy żaluzje, warto zaopatrzyć się w specjalne okulary lub opaski na oczy, takie jakich używa się w samolocie. Możemy wziąć też zwykłą chusteczkę jedwabną i przewiązać nią oczy. Jedwab jest pochodzenia zwierzęcego, daje ciepło i ciemność, a to potrzebne jest naszym oczom, żeby mogły się zregenerować i naszej szyszynce, żeby uaktywniła się i zapewniła nam dobry, zdrowy sen.


Warto rozważyć wskazówkę joginów, żeby chodzić spać przed godziną 22, ponieważ wtedy rozpoczynają się procesy regeneracyjne.Ten czas sprzyja wydzielaniu się wolnego testosteronu,tak cennego dla naszych mięśni, Jeżeli idę tak wcześnie spać, to oczywiście nie jem kolacji o godzinie 20, bo mam świadomość, że jedzenie nie zostanie strawione. Mój organizm jest wówczas obciążony do rana i dopiero między godziną 7 a 9, kiedy żołądek jest najbardziej aktywny to wszystko zostaje strawione.


– Czy joga skutecznie leczy też bóle głowy ?


– Bóle głowy mają wiele przyczyn. Nierzadko spowodowane sa kłopotami z wypróżnieniem się


 i zaparciami. Przez jelito grube wchłaniają się do organizmu toksyczne substancje, które nie zostały wydalone. Poprzez odpowiednie ćwiczenia doprowadzamy do poprawy perystaltyki jelit i detoksykacji organizmu,Następuje regularne wypróżnianie,znikają zaparcia i w konsekwencji nierzadko także bóle głowy.


Proponuję także masaż głowy i uszu. Dlaczego?


Długotrwały stres powoduje, pod wpływem kortyzolu, napinanie się skóry na głowie, co prowadzi na przykład do siwienia i wypadania włosów. Masaż głowy jest tu bardzo pomocny. Z kolei masaż uszu pobudza receptory narządów wewnętrznych i poprawia ukrwienie twarzy.


Lepsze jest wrogiem dobrego! Jeżeli są formy psychoterapeutyczne oraz skuteczne sposoby usuwania napięć należy z nich korzystać.Jest to szczególnie ważne dla ludzi w dojrzałym wieku, którzy wchodzą w menopauzę czy andropauzę zupełnie nieprzygotowani. Mają zbyt mało ruchu, co często prowadzi do znacznej nadwagi. Dzieci wyfruwają z gniazda,


a ich związek z partnerem nie jest już taki ekscytujący.Negatywny bilans życiowy i klasyczna konstatacje o porzuconych marzeniach tylko potęguje frustrację i źle wpływa na ciało. Ludzie niezadowoleni ze swojego wyglądu zaczynają stronić od innych ludzi. Pojawia się napięcie, dystans i brak radości życia.


Świadomość zmiany i możliwości wyboru, czyli stan po podjęciu ruchu, jest bardzo ożywcza. Świadomość, że teraz mam możliwości i mogę coś zmienić; poszukać recepty, aby ożywić i wzmocnić mój związek, albo pobyć w samotności. Samotność dobrze przemyślana i mądrze przeżywana jest wielką wartością dla każdego człowieka, w każdym wieku, oraz dla jego otoczenia.


Najważniejsza relacja, to jest nasza relacja z samym sobą. Jeżeli nie możesz być szczery sam ze sobą, jeżeli nie kochasz się, nie dbasz o siebie, to trudno, żebyś zadbał o innego człowieka


i inną relację. Musisz po prostu siebie poznać. Albo to zrobisz w wieku dorastania albo w dowolnym innym momencie. Każdy moment jest dobry na to, aby zacząć nowe życie z ruchem, najlepszym terapeutą.